Filozofski fakultet Banja Luka
Odsjek za psihologiju

 
Početak Obaviještenja Biblioteka Mapa

PEDAGOŠKA PSIHOLOGIJA I

Ispit:
pismeni i usmeni poslije VI semestra

Program predmeta

A. PROGRAM PREDAVANJA

1. Pedagoška psihologija kao nauka u sistemu psiholoških

  • zakoni, principi i modeli u nauci- razvoj pedagoške psihologije
  • empirijske, eksperimentalne činjenice i teorija
  • izvori saznanja, istraživanja i glavne istraživačke metode u pedagoskoj psihologiji

2. Teorije i eksperimentalne činjenice o razvoju i učenju uticaj na razvoj, zrenje i učenje

  • različiti stepeni razvoja
  • kritički periodi razvoja i učenja
  • postepenost razvoja i učenja i razvojni stadiji
  • korelacija nasuprot kompenzaciji
  • platoi u razvoju i učenju
  • individualne i polne razlike u razvoju i učenju

3. Kognitivni razvoj i učenje

  • osnovne ideje Piježeove teorije o kognitivnom razvoju i učenju
    -bazični pojmovi: asimilacija, akomodacija, adaptacija, ekvilibracija, stadijalnost kognitivnog razvoja
    -kognitivne strukture: senzomotorna inteligencija, preoperacionalni period, period operacija
    -Može li se kognitivni razvoj ubrzati?- principi instrukcije
    -ženevska psihološka škola i doprinos Pijažeovih sljedbenika u istraživanju kognitivnog razvoja
    -pedagoške vrijednosti Pijažeovog rada
  • osnovne ideje Vigotskog o uticaju kulturno-istorijskih uslova na kognitivni razvoj i ucenje
    -uloga i značaj kulture u kognitivnom razvoju i učenju
    -povezanost govornog i intelektualnog razvoja i uticaj govora na intelektualni razvoj
    -granice učenja: optimalne zone razvoja i učenja
    -moskovska psihološka škola i doprinos sljedbenika Vigotskog u istraživanju kognitivnog razvoja i učenja- teorija etapnog formiranja umnih radnji
    -pedagoške implikacije rada Vigotskog i njegov doprinos unapređivanju nastave i učenja
  • Brunerova teorija o kognitivnom razvoju i učenju
    -stadijalnost kognitivnog razvoja i učenja
    -akcioni, ikonički i simbolički stadij u kognitivnom razvoju
    -povezanost govornog i intelektualnog razvoja-Brunerovi eksperimenti
    -pedagoške implikacijeBrunerove teorije kognitivnog razvoja i učenja
  • psihološko-pedagoški aspekti moralnog razvoja
    -povezanost moralnog i kognitivnog razvoja
    -Pijažeovo shvatanje o povezanosti moralnog i kognitivnog razvoja
    -Kolbergova teorija moralnog razvoja i eksperimentalne činjenice o vrijednosti njegove teorije
    -pedagoške implikacije Kolbregove teorije moralnog razvoja
    -teorija socijalnog razvoja E.Eriksona
    -stupnjevi i stadijalnost psihosocijalnog razvoja po Eriksonu

4. Osnovni principi učenja i teorije učenja

  • pojam učenja i njegove vrste
    -novi oblici učenja: učenje uslovljavanjem, učenje putem pokušaja i pogrešaka, učenje uviđanjem
    -prelazni oblici učenja: habituacija, senzacija i rano učenje
    -rano učenje i kritički ili senzitivni interval učenja- pojam i priroda utiskivanja
    -važne klasifikacije oblika učenja-osam vrsta učenja po Ganjeu
    -osnovni oblici učenja i njihova uloga u formiranju osobina ličnosti
    -primjena principa osnovnih oblika učenja u nastavi
  • psihološke teorije učenja i nastave

5. Bihejvioristička interpretacija procesa nastave i učenja

  • Pavlov: klasično uslovljavanje i njegovi efekti
  • Votsonov bihejviorizam
  • Torndajkova teorija učenja- osnovni pojmovi
  • Skiner: operantno učenje i primjena principa operantnog učenja na oblast nastave i vaspitanja; averzivna motivacija u učenju i kritika tradicionalne pedagoške prakse u nastavi; programirano učenje
  • pedagoške implikacije Skinerove teorije učenja
  • Halova teorija učenja
  • medijaciona teorija učenja
  • medijaciona teorija učenja i stvaralaštvo
  • pedagoške implikacije bihejviorističkih teorija učenja
  • teorije socijalnog učenja i njihova primjena u nastavi i vaspitanju:
    -vrste socijalnog učenja i njihov značaj za vaspitnu praksu i formiranje osobina ličnosti (imitacija, identifikacija, učenje uloga, opservaciono učenje i vikarijsko uslovljavanje)
    -društveno prihvatljivo ponašanje-produkt
    -učenje društvenog ponašanja-proces
    -teorije socijalnog učenja: izvori potkrepljenja i imitacije
    -pedagoške implikacije teorija socijalnog učenja-kritički osvrt

6. Primjena kognitivnih teorija učenja na oblast nastave i vaspitanja

  • kognitivizam i bihejviorizam-poređenje osnovnih principa
  • geštalt teorija učenja: osnovni pojmovi i njihov značaj za nastavu i učenje
  • teorija informacija i njeni modeli
  • vrijednost informacija i mjerenje vrijednosti informacija
  • osnovni pojmovi pamćenja i zaboravljanja: ponavljanje, elaboracija i organizacija
  • Brunerovo i Ausubelovo shvatanje procesa nastave i učenja
  • učenje putem otkrića i njegovi efekti u nastavi

7. Teorijsko i eksperimenralno objašnjenje transfera učenja

  • teorija formalne discipline transfera
  • teorija identičnih elemenata transfera
  • teorija generalizacije transfera
  • teorija diferencijalnog transfera
  • transfer učenja u oblasti sposobnosti


B. PROGRAM VJEŽBI

  1. Analiza eksperimentalnih nalaza iz oblasti teorija učenja i oblika učenja (rano učenje, učenje uslovljavanjem, instrumentalno učenje, verbalno učenje, učenje putem rješavanja problema, itd.)

  2. Grupna diskusija o analizi eksperimentalnih nalaza o odnosu učenja i razvoja

  3. Primjena i efikasnost učenja putem otkrića u nastavi

  4. Eksperimentalni programi za rano obrazovanje i kompenzatorski programi

  5. Primjena pojedinih teorija učenja na oblast nastave i vaspitanja (referati studenata na sljedeće teme:
    -Skinerova teorija potkrepljenja i njena primjena u školskom učenju
    -Dolard-Milerova teorija učenja
    -Gatrijeva teorija učenja)

  6. Heurističko modeliranje procesa učenja i njegova eksperimentalna provjera

  7. Primjena algoritmičkih procesa u nastavi; upoređivanje heurističkog modela i algoritma

  8. Analiza psiholoških karakteristika mišljenja u toku rjašavanja problema (osjetljivost za probleme, njihovo formulisanje i rješavanje, funkcionalna fiksiranost i fiksacija za metod, uloga direkcije u mišljenju i stvaralačkom rješavanju problema)

Nazad

www.psihologija.rs.ba all rights reserved (c) 2003,2004

Za sve komentare i predloge, pišite
webmasteru